Uitgangspunten begroting 2023 tot en met 2026
De basis wordt gevormd door de begroting 2022 inclusief mutaties voorjaarsnota.
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Salarissen gemeente | 3,6% | 4,2% | 4,1% | 3,9% |
Goederen en diensten | 3,0% | 3,0% | 3,0% | 3,0% |
Subsidies | 3,0% | 3,0% | 3,0% | 3,0% |
Leges en overige lokale heffingen | 2,0% | 2,0% | 2,0% | 2,0% |
Energie | 3,0% | 3,0% | 3,0% | 3,0% |
OZB | 2,2% | + 2,2% | + 2,2% | + 2,2% |
Uitgangspunt voor de toe te passen rentepercentages:
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Aantrekken kort geld | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Aantrekken lang geld | 2,17% | 2,17% | 2,17% | 2,17% |
Bespaarde rente | 1,61% | 1,32% | 1,42% | 1,28% |
Rente nieuwe investeringen | 2,00% | 2,50% | 2,50% | 2,50% |
Rente bouwgrond | 1,11% | 0,91% | 0,96% | 0,85% |
Renteomslag | 1,50% | 1,50% | 1,50% | 1,50% |
Onvoorzien
In de onderstaande tabel staat de meerjarige prognose voor de onvoorziene uitgaven.
Bestedingsruimte (basis) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Onvoorziene uitgaven | 25 | 25 | 25 | 25 |
Financieel toezicht
Van de provincie ontvingen we de Begrotingscirculaire 2023-2026 voor gemeenten. Hierin informeert zij ons over haar uitgangspunten rondom de besluitvorming over de beoordeling van de eerstkomende (meerjaren)begroting.
Als gemeente komen we voor repressief toezicht in aanmerking wanneer we voldoen aan:
- Uitgangspunt van een reëel structureel sluitende begroting 2023, dan wel een meerjarenraming waarin minimaal 2026 reëel sluitend moet zijn.
- De vastgestelde jaarrekening 2021 en de begroting 2023 moeten tijdig, respectievelijk vóór 15 juli en 15 november 2022, aan Gedeputeerde Staten zijn ingezonden.
Het centraal uitgangspunt in het financieel toezicht van de provincie is dat er een structureel en reëel evenwicht is in de (meerjaren)begroting.
Als structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Dit geldt per jaarschijf. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn hierbij van groot belang .
Het reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.
Toezicht
Jaarlijks voor 1 januari van het betreffende jaar besluit de provincie of onze gemeente onder repressie of preventief toezicht valt. Tot op heden vielen wij onder repressief toezicht. We hebben ook geen signalen dat dit voor 2022 anders zal gaan worden.