Taakvelden:

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Ontwikkelingen

 

  • Op 2 maart 2022 is het nieuwe gebouw voor het Voortgezet Onderwijs Volta in Beilen geopend. In de nieuwe school kunnen leerlingen in het VMBO nu ook techniekonderwijs volgen.
  • Door de gemeentelijke bijdrage worden in de buurtacademies cursussen voor volwassenen verzorgd. Deze bijdrage maakt onderdeel uit van het budgetcontract met Stichting Welzijnswerk Midden-Drenthe.
  • Het aanbod voorschoolse educatie voor kinderen met een indicatie op de peuterlocaties in de IKC is in 2020 uitgebreid. Voor het verhogen van kwaliteit binnen de peuterlocaties is vanaf  1 januari 2022 een extra geschoolde pedagogisch medewerker ingezet (wettelijke eis) voor het verhogen van de educatieve kwaliteit in de peuteropvang.
  • In samenwerking met diverse organisaties binnen onze gemeente is voor de komende 4 jaar het VVE beleid ontwikkeld, met een kwaliteitskader en aandacht voor de aanpak van ouderbetrokkenheid en het verhogen van taalvaardigheden.
  • Op alle IKC’s en kinderopvangorganisaties in de gemeente Midden-Drenthe wordt preventieve logopedie (GGD) ingezet. Hiermee worden problemen bij jonge kinderen in de groei opgelost en problemen op oudere leeftijd voorkomen.
  • In 2022 geven we uitvoering aan het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities 2021 – 2024 en het daaraan gekoppelde uitvoeringsprogramma.  
  • De samenwerking tussen IKC, onderwijs, gemeente en het CJG wordt verder verstevigd door uitvoering te geven aan de gezamenlijke afspraken die in 2021 zijn gemaakt en zijn vastgelegd in het document “Waar IKC, het onderwijs en zorg elkaar vinden”.  
  • In 2022 wordt binnen de beleidsregels Toezicht en handhaving ook de Flexibele Inspecties binnen de kinderopvang vormgegeven. Dit gebeurd in Provinciaal verband.

Wat willen we bereiken?

 

  • Een kwalitatief goed onderwijsaanbod, een voorschools aanbod voor doelgroeppeuters met een indicatie, een goede zorgroute en een doorgaande leerlijn van 0-13 jaar voor het jonge kind en jongvolwassenen op de scholen.
  • Een kwalitatief goed aanbod van 16 uur voor peuters van 2,5 - 4 jaar zodat zij zonder (ontwikkel)achterstand kunnen beginnen aan de basisschool, het bieden van een volwaardige plaats in de samenleving, zowel in fysiek als in sociaal opzicht.
  • Stabiliteit en doorontwikkeling van de GR Publiek Vervoer Groningen Drenthe(PVGD) ten behoeve van het leerlingenvervoer.
  • Een integrale benadering is essentieel. Dus met kind, het gezin, het onderwijs, de jeugdhulp en eventuele andere partners wordt gekeken naar wat het kind nodig heeft. De ondersteuning die wordt geboden is aanvullend op dat van de ander. Om dat te kunnen bereiken is het nodig dat partijen elkaar structureel opzoeken, dat er samenwerkingsafspraken worden gemaakt en dat deze jaarlijks worden herijkt.
  • De projecten die voortvloeien uit het regionaal uitvoeringsprogramma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities dragen bij aan een sluitende aanpak voor jongeren in kwetsbare posities en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

Wat gaan we daarvoor doen?

 

  • Vroegtijdig signaleren en bestrijden van onderwijsachterstanden bij peuters met een indicatie, maar alle peuters profiteren hiervan.
  • Preventieve logopedie binnen alle IKC’s en op de kinderopvang voortzetten
  • De HBO coach binnen de IKC’s in/voortzetten en zorgen en hiermee het verhogen van de kwaliteit van het aanbod in de peutergroepen.
  • Het versterken van de samenwerking tussen de JGZ en de IKC’s om de toeleiding van doelgroepkinderen te bevorderen.
  • Aanbieden van Leerlingenvervoer.
  • Structureel overleg tussen de kinderopvang, het onderwijs, zorg en gemeente.  Afspraken worden vastgelegd in de Nota “Waar kinderopvang, onderwijs en zorg elkaar vinden”. Deze nota is in gezamenlijkheid geschreven en zal jaarlijks aan de orde komen tijdens de LEA.
  • In regionaal verband organiseren we activiteiten en projecten om de positie van kwetsbare jongeren te verbeteren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen.
  • We willen voorkomen dat leerlingen zonder startkwalificatie van school af gaan. We stemmen daarom structureel af met betrokken partijen of afdelingen als het RMC, CJG, Wmo en werk en inkomen.
  • Het bieden en het vergroten van de mogelijkheden voor volwasseneneducatie o.a. door uitvoering te geven aan de nota ‘naar een geletterd en Digisterk Midden-Drenthe’ en subsidiering van de buurtacademies.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

Lasten

1.449.839

37,9 %

Baten

231.492

82,4 %

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 08:57:34 met de export van 10/18/2022 16:11:48