Overzicht ontwikkelingen structureel begrotingssaldo
Algemene financiële uitgangspunten
Het meerjarenperspectief is opgesteld op basis van lopende prijzen. Dit betekent dat alle budgetten (salarissen, materiële lasten, subsidies) aangepast worden aan de verwachte loon- en prijsstijgingen. In de doorrekening van de verschillende jaarschijven wordt elk jaar een bedrag voor inflatie bij geraamd in de ontwikkelingen. In de tabel hieronder geven we aan welke indexeringen en generieke aanpassingen we hebben gehanteerd voor de komende (meerjaren-)begroting. De basis hiervoor zijn de prognoses uit de meicirculaire 2022 Algemene uitkering, BBP en CPB. Deze indexeringen staan in onderstaande tabel.
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Salarissen gemeente | 3,60% | 4,20% | 4,10% | 3,90% |
Goederen en diensten | 3,00% | 3,00% | 3,00% | 3,00% |
Subsidies | 3,00% | 3,00% | 3,00% | 3,00% |
Leges en overige lokale heffingen | 2,00% | 2,00% | 2,00% | 2,00% |
Energie | 3,00% | 3,00% | 3,00% | 3,00% |
OZB | 2,20% | 2,20% | 2,20% | 2,20% |
Structureel begrotingssaldo
In de onderstaande tabel maken we de totstandkoming van het structurele begrotingssaldo inzichtelijk. Daaronder staan de onderwerpen per onderdeel toegelicht. Het gepresenteerde saldo is het startsaldo voor spoor 2 waarin de (gewenste) beleidsontwikkelingen worden opgenomen.
Saldo tot en met spoor 1
Structurele ruimte | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
1 | Saldo begroting 2023 in Perspectiefnota | -584.000 | -1.067.000 | -935.000 | -1.283.000 |
2 | Meicirculaire | 5.429.000 | 7.768.000 | 9.674.000 | 4.659.000 |
3 | Subsidie Stichting Welzijnswerk | -122.000 | -227.000 | -339.000 | -531.000 |
4 | Gemeenschappelijke regelingen | -317.000 | -334.000 | -380.000 | -567.000 |
5 | Sociaal domein | 424.000 | -253.000 | -825.000 | -2.077.000 |
6 | Energielasten | -995.000 | -910.000 | -910.000 | -910.000 |
7 | Saldo OZB, toeristenbelasting en forenzenbelasting | 297.000 | 297.000 | 297.000 | 297.000 |
8 | Indexering onderhoud (wegen, bruggen, bermen, sloten, verlichting) | -258.000 | -294.000 | -331.000 | -369.000 |
9 | Loonontwikkeling | -1.401.000 | -1.891.000 | -2.336.000 | -2.699.000 |
10 | Diversen ontwikkelingen | -1.604.000 | -1.278.000 | -1.491.000 | -162.000 |
11 | Onderhoud gebouwen | -66.000 | -96.000 | -127.000 | -160.000 |
12 | Startsaldo struc. bestedingsruimte in Begroting 2023 | 803.000 | 1.715.000 | 2.297.000 | -3.802.000 |
Toelichting
1 De perspectiefnota
Dit is het startpunt van de structurele ruimte zoals deze gepresenteerd is bij de perspectiefnota. Daarin zijn de septembercirculaire 2021 en de decembercirculaire 2021 verwerkt. Deze circulaires zijn voor ons als gemeente een objectief gegeven, waarmee we altijd rekening houden.
2 Meicirculaire
Hier staan de effecten zijn van de meicirculaire 2022. In de effecten van de meicirculaire zit ook een aanpassing van de bedragen voor de Jeugdhulp. Verder zijn in deze circulaire de effecten van de herijking van het Gemeentefonds meegenomen. Anders dan we eerder verwachtten, pakt de herijking van het gemeentefonds voor onze gemeente positief uit.
Tot slot is de meicirculaire een doorvertaling van het regeerakkoord dat partijen vorig jaar hebben gesloten.
3 Subsidie Stichting Welzijnswerk
Op basis van de regulieren afspraken is de index ongeveer 2%; de stichting vraagt 4,9%. Hier houden we rekening mee in deze begroting deze indexering wordt nog door de stichting.
4 Gemeenschappelijke regelingen
De gemeenschappelijke regelingen zijn in de begroting opgenomen op basis van de vastgestelde GR begrotingen. De uitgaven van de VRD en de GGD nemen meer toe dan alleen de indexering door extra investering in dataveiligheid, datagericht werken en preventie.
5 Sociaal domein
Sociaal domein is gebaseerd op de prognose 2022 + accrespercentage (loon- en prijsstijging + volume) in de meicirculaire 2022.
6 Energielasten
Rekening is gehouden met een stijging van de kosten van gas (factor 3,7) en elektriciteit (factor 1,75). Hierover is veel onzekerheid. M.a.w. dit kan erg meevallen maar ook erg tegenvallen.
7 Saldo OZB, toeristenbelasting en forenzenbelasting
Indexering belastingen zijn gedaan zoals opgenomen in de perspectiefnota, met 2% per jaar. Zie ook paragraaf 1.2.
8 Indexering onderhoud (wegen, bruggen, bermen, sloten, verlichting)
Gezien de sterke stijging van de grondstofprijzen is hier indexeren toegepast van gemiddeld 20%. Dit zijn de verwachting die we uit de markt krijgen.
9 Loonontwikkeling
De loon ontwikkeling bestaat uit twee delen ten eerste de cao en verwachte loonstijging op basis van de meicirculaire 2022 betreffende Loonvoet sector overheid: 2023: 3,6%; 2024: 4,2%; 2025: 4,1%; 2026: 3,9%
Ten tweede gaat het om ontwikkelingen ca 450 k die betrekking hebben op ontwikkelingen in periodieken, niet ingepast personeel (dit betreft grotendeels wachtgeld wethouders en deels niet ingepast personeel) en ontwikkelingen in fte’s.
10 Diversen ontwikkelingen
Uitgangspunt in de perspectiefnota is dat de materiele lasten (goederen) met 3% mogen stijgen. Dit betreft onder andere rentestijging, autonome ontwikkelingen en beleidsmatige of vastgelegde indexen. Voor verdere toelichting verwijzen we u naar de programma’s in het programmaplan.
11 Onderhoud gebouwen
Gezien de sterke stijging van de grondstofprijzen is een indexering van 9,62% op budget onderhoud gebouwen toegepast.
13 Startsaldo structureel. bestedingsruimte in Begroting 2023 ten behoeven van spoor 2
In deze begroting zijn alleen de autonome ontwikkelingen op genomen en is beleidsarm. Het laatste jaar 2026 laat een tekort zien dit voldoet niet aan de eisen van het toezichtskader van mede gezien de vele berichten uit de provincie en landelijk gaan we de komende tijd bezig met het opstellen van een plan om te komen tot een sluitende laatste jaarschijf. De eerste stappen daarvoor zult u terug zien in het tweede spoor waarover we met u in gesprek gaan. Op basis van de uitkomsten en besluiten zullen we verder gaan met het ontwikkelen en nemen van de benodigde stappen. Hierover zullen we u binnen de P&C-cyclus informeren.
Financieel overzicht begroting 2023
In onderstaande tabel staan de lasten en baten van de programma’s uit het programmaplan opgenomen, inclusief de incidentele baten en lasten. Het programmaplan is bedoeld voor de vaststelling van de begroting door uw raad. Daarmee autoriseert u het college om verplichtingen aan te gaan.
Begroting 2023 | Bedragen in Euro | ||
---|---|---|---|
Programma | Lasten | Baten | Saldo |
Bestuur en Ondersteuning | 17.658.123 | 71.594.570 | -53.936.447 |
Veiligheid | 2.709.922 | 28.688 | 2.681.234 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 6.593.338 | 163.971 | 6.429.367 |
Economie | 1.050.663 | 1.670.815 | -620.152 |
Onderwijs | 3.827.363 | 280.800 | 3.546.563 |
Sport, cultuur en recreatie | 8.112.196 | 724.097 | 7.388.099 |
Sociaal domein | 37.633.875 | 7.886.813 | 29.747.062 |
Volksgezondheid en milieu | 10.263.286 | 8.460.273 | 1.803.013 |
Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing | 4.489.751 | 2.332.166 | 2.157.585 |
Totaal programma’s | 92.338.517 | 93.142.193 | -803.676 |
Incidenteel | |||
Investering ambtelijke organisatie | 500.000 | ||
Onderhoud wegbeplanting | 158.000 | ||
Biblionet | 100.000 | ||
Bijdrage provincie Biblionet | 100.000 | ||
Bestrijding eikenprocessierups | 30.000 | ||
Totaal incidenteel | 788.000 | 100.000 | |
Toevoeging aan reserve | |||
Algemene bestemmingsreserve | |||
Bestemmingsreserves | |||
Onttrekking aan reserves | |||
Algemene bestemmingsreserve | 688.000 | ||
Bestemmingsreserves | |||
Totaal mutaties reserves | 0 | 688.000 | |
Totaal begroting | 93.126.517 | 93.930.193 | -803.676 |
De incidentele lasten staan uitgewerkt en toegelicht in het hoofdstuk financiële begroting, paragraaf incidentele baten en lasten.