Taakvelden:

Crisisbeheersing en brandweer

Ontwikkelingen

Crisisbeheersing :

  • De aard van crises verandert van voornamelijk flitscrises naar langdurige crises. Een langdurige crises vraagt een compleet andere inzet van de crisisorganisatie. Dit vereist zowel nieuwe kennis als nieuwe netwerkpartners.
  • Daarnaast laat de COVID-19 crisis zien dat er een verschuiving plaatsvindt richting maatschappelijke crises. Tijdens deze crises heeft de VRD samengewerkt met gemeenten en andere ketenpartners. In de komende jaren moet de crisisbeheersing organisatie doorgroeien in die rol van samenwerking, waarbij de VRD ondersteunt, faciliteert en coördineert.
  • De VRD zet de komende jaren in op een betere voorbereiding op ongekende crises (zoals een cybercrisis). Het uitbreiden en onderhouden van het crisisnetwerk, een multidimensionaal crisismodel en een parate, flexibele en wendbare organisatie zijn hiervoor een vereiste.  
  • Voor het optimaliseren van de samenwerking, ondersteuning en uitvoering wordt er de komende jaren ook gewerkt aan het verbeteren van de informatievoorziening.
  • Er wordt gewerkt aan een verbetering van de positie van de GHOR tijdens een crisis.

Brandweerzorg in Drenthe :

  • Het landelijke voorstel voor taakdifferentiatie tussen brandweervrijwilligers en beroepsmedewerkers zijn kaderstellend bij het proces om de brandweerzorg op een andere wijze in te richten. Hierbij staat de hulpverlening aan inwoners goed en financieel verantwoord organiseren voorop en blijft vrijwilligheid de basis voor de brandweerzorg in Drenthe, maar wordt er ook ingezet op specialismen via (parttime) beroeps.
  • Gelijke brandweerzorg maakt plaats voor gelijkwaardige brandweerzorg. Er wordt maatwerk geleverd waarbij het verschil in taken, opkomsttijden en kwaliteit, afgestemd wordt op het risico en de mate van verstedelijking.
  • Het aantal beschikbare en vakbekwame brandweervrijwilligers neemt af, waardoor paraatheid en opkomsttijden onder druk komen te staan.
  • De advisering op het gebied van brandveiligheid gaat sterk wijzigen als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen.

Wat willen we bereiken?

Crisisbeheersing :

  • De VRD wil in 2023 een goede inbedding van de hernieuwde crisisorganisatie: dat vraagt andere kennis, een breder crisisnetwerk en slimmer gebruik van data. Alle crisisfunctionarissen worden op de hoogte gesteld en getraind ten aanzien van de hernieuwde crisisorganisatie en wijze van crisisbeheersing.  
  • Daarnaast ligt de focus op het ontwikkelen van kaders voor kwaliteitszorg binnen de crisisorganisatie.
  • De VRD wil de uitvoering van het project Actualisatie Bevolkingszorg afronden en daarnaast het Regionaal Risicoprofiel Drenthe actualiseren.
  • In 2023 wordt de crisiscommunicatie voorbereid op langere en/of ongekende crises.
  • De focus van crisisbeheersing moet liggen op cybercrime en cybergevolgbestrijding, klimaatadaptatie en energietransitie en de professionalisering van het informatieknooppunt.

Brandweerzorg :

  • Via het Programma Brandweerzorg wil de VRD de komende jaren verder bouwen aan toekomstbestendige brandweerzorg.
  • Daarnaast wil de VRD achterstanden in vakbekwaamheid en verminderde sociale binding op de brandweerposten als gevolg van de COVID-19 pandemie herstellen d.m.v. oefeningen.
  • De advisering wordt doorontwikkeld om zo aan te sluiten bij de veranderingen die de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging met zicht meebrengen.
  • De VRD wil kosten van brandweermateriaal en -materieel beheersbaar houden.
  • Gezien de ontwikkelingen rondom klimaatadaptatie en de energietransitie streeft de VRD ernaar om het kennisniveau rondom deze thema’s te verhogen om zo de kennis toe te kunnen passen binnen de verschillende taakvelden van de brandweer.

Wat gaan we daarvoor doen?

Crisisbeheersing :

  • De hernieuwde crisisorganisatie is in staat om vroegtijdig crises te kunnen signaleren en op een passende wijze te beheersen. Door deze flexibele inzet is het mogelijk om ook onbekende crises te beheersen.
  • De impuls voor de crisisbeheersing wordt gerealiseerd door een geactualiseerd crisisplan en opleidingen, training en oefeningen voor de crisisfunctionarissen. Eind 2023 zijn alle crisisfunctionarissen op de hoogte van de hernieuwde crisisorganisatie en wijze van crisisbeheersing.
  • Er wordt ingezet op de uitbreiding en versterking van het (inter)regionale en landelijke netwerk.
  • In 2023 worden kaders voor kwaliteitszorg ontwikkeld. Zo worden onder andere basiskwalificaties ontwikkeld die voor de functies in de crisisorganisatie als uitgangspunt gaan dienen.
  • In 2023 wordt voorbereid op de nieuwe beleidscyclus 2024-2027. Onderdeel van de beleidscyclus is het actualiseren van het Regionaal Risicoprofiel.

Brandweerzorg :

  • In 2022 is een start gemaakt met het herstellen van achterstanden die zijn ontstaan als gevolg van de COVID-19 pandemie. In 2023 wordt verder uitvoering gegeven aan het herstelprogramma dat in 2022 is gestart.
  • In 2023 wordt het Programma Brandweerzorg uitgevoerd. Het programma heeft tot doel dat de Drentse brandweerzorg met vrijwilligers, goed, veilig effectief en betaalbaar blijft. De strategie van het programma is gericht op het benutten van lokale mogelijkheden in de samenleving en die van vrijwilligers.
  • Ook binnen de brandweerzorg wordt er in 2023 voorbereid op de nieuwe beleidscyclus 2024-2027. Onderdeel van de beleidscyclus is het actualiseren van het dekkingsplan van de brandweer. De basis van het huidige dekkingsplan van Brandweer Drenthe dateert uit 2013. Herziening is noodzakelijk om alle infrastructurele wijzigingen en huisvestingswijzigingen van de afgelopen jaren te verwerken.
  • Als gevolg van inflatie, schaarste in middelen en krapte op de arbeidsmarkt wordt de brandweer sinds 2021 geconfronteerd met een forse stijging van kosten. Er worden plannen uitgewerkt om zo effectief mogelijk om te gaan met de prijsstijgingen

GHOR :

  • Het doel is om de positionering van de GHOR te verbeteren zodat deze een heldere rol en duidelijke organisatorische inbedding krijgt, waarbij de samenwerking tussen de VRD en GGD Drenthe maximaal wordt benut.
  • In aanvulling op het regionaal risicoprofiel stelt de GHOR samen met geneeskundige ketenpartners een zorgrisicoprofiel op. Hierin worden voor de geneeskundige keten de specifieke risico’s en onbalans in vraag en aanbod in kaart gebracht en geduid. Het zorgrisicoprofiel wordt in 2023 aangeboden aan het bestuur.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

Lasten

2.162.868

79,8 %

Baten

15.350

53,5 %

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 08:57:34 met de export van 10/18/2022 16:11:48