Taakvelden:

Verkeer en vervoer

Ontwikkelingen

  • We hebben te maken met een aantal maatschappelijk ontwikkelingen die ook impact hebben op mobiliteitsgebied en in de Grond-, Weg- en Waterbouw.
    • We staan voor een grote klimaatopgave. Op dit moment, en  in de toekomst.
    • De prijzen van grondstoffen en brandstoffen zijn hoog en naar verwachting blijven deze ook nog geruime tijd hoog.
    • Door COVID-19 is de maatschappij blijvend veranderd.
    • De samenleving verandert, daarmee de openbare ruimte en het gebruik ervan. De verandering van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij zorgt er onder andere voor dat mensen langer thuis wonen en daarmee vervoersstromen en -wijzen veranderen.

De bovenstaande ontwikkelingen hebben grote effecten.

  • Vanwege COVID-19 hebben de openbaar vervoerbedrijven financiële steun gekregen om de dienstregeling te kunnen rijden. Deze financiële steun komt te vervallen. De reizigersaantallen van het openbaar vervoer zitten niet meer op het niveau van voor COVID-19. Dit heeft effecten op de exploitatie. Er is een grote kans dat er daarom bezuinigd wordt op het openbaar vervoer. Ook op buslijnen en ritten in onze gemeente.
  • Door bezuinigingen in het openbaar vervoer en de hoge brandstofprijzen moeten sommige inwoners alternatieve manieren om te reizen vinden. Soms door met andere vervoersmiddelen te reizen. Soms door thuiswerken. Soms door minder te reizen.
  • De fiets kan een belangrijke rol vervullen als alternatief. We zijn een belangrijke fietsgemeente! De (elektrische) fiets neemt een dominantere rol in dan vroeger en dat neemt in de toekomst verder toe. In deze nieuwe werkelijkheid met meer thuiswerken neemt ook de behoefte aan bewegen toe. Mensen fietsen, wandelen, skeeleren meer dan eerder. Dit doen zij voor een belangrijk deel op de fietspaden. De fiets staat dus nog meer op de voorgrond dan vroeger. Het moet uitnodigen om te fietsen.
  • Door de hoge brandstofprijzen is de verwachting dat veel mensen sneller de omschakeling maken naar een elektrische auto. Dit betekent dat er een grotere vraag ontstaat naar laadvoorzieningen. Dit betekent op sommige plekken een extra druk op de openbare ruimte.
  • Voor het wegenonderhoud zien we dat we over het algemeen zwaardere constructieve maatregelen toe moeten passen om onze wegen in een goede conditie te brengen en te houden. Dit vereist hogere investeringen. Daarbovenop komen ook nog de gestegen kosten door de gestegen prijzen van de grondstoffen en materialen.

Wat willen we bereiken?

  • Samen werken we aan een goede openbare ruimte voor iedereen, nu en in de toekomst. Vanuit deze taak staan we voor de opgave om de openbare ruimte, maatschappelijk verantwoorde wijze en op een duurzame manier, veilig en comfortabel in te richten en te (be)houden.
  • We willen fietsen nog toegankelijker maken. Om zo in Midden-Drenthe duurzaam en gezond de toekomst tegemoet te gaan. Vanuit het nieuwe integrale fietsplan, met invalshoeken vanuit de verschillende vakgebieden verkeer, recreatie/toerisme, sociaal, gezondheid en sport, ontwikkelen we projecten en maatregelen.
  • We willen de fiets een dominantere positie in laten nemen. Naast de verkeersaspecten levert dit een positieve bijdrage aan duurzaamheid, milieu, volksgezondheid en recreatie/toerisme.
  • Voor wegen en verkeer investeren we, voortvloeiend uit het Beleid voor onderhoud wegen en bruggen 2018-2028: "Midden-Drenthe op de goede weg!", om wegen en bruggen op een goede manier onderhouden en zo de veiligheid en de bereikbaarheid in onze gemeente in de toekomst te waarborgen.
  • De veiligheid en bereikbaarheid willen we ook verbeteren door te investeren in projecten. Daarnaast investeren we ook in onkruidbestrijding, straatvegen, onderhoud bermen en wegbeplanting en gladheidsbestrijding om de veiligheid en bereikbaarheid zoveel mogelijk te waarborgen.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Met de Scan Civiele Projecten als basis en het nieuwe fietsplan, maken we plannen om fietsen aantrekkelijker te maken. Ook zijn we, samen met de inwoners en belangenpartijen, aan het bekijken hoe we de veiligheid van de Beilervaart kunnen verbeteren.
  • Voor het onderhoud van de wegen en de bruggen gaan we samen met raad een strategisch plan ontwikkelen.
  • We maken plannen  voor de noord-zuidroute door Beilen (o.a. Esweg). De noord-zuidroute is een belangrijke schakel in de fietsroute Assen-Beilen-Hoogeveen. We maken een veilige route voor wandelaars, fietsers en auto’s. Een veilige route naar de nieuwe school, naar de sporthal en naar het centrum. Voor kinderen en volwassenen. Voor mensen zonder en met een beperking. Voor gewone, aangepaste en elektrische fietsen. Daarbij nemen we niet alleen de bovenkant mee (het profiel van de weg, de bestrating en het groen). We kijken ook naar de infrastructuur in de ondergrond.

Met raadsleden hebben in een sessie kaders gesteld. En inwoners en andere betrokkenen hebben we bevraagd met een online enquête. Met deze input en de technische opgaven ontwikkelen we de plannen.

  • Vanuit de Visie op Smilde ligt er een wens om een plan te maken voor de Suermondsweg-Linthorst Homanweg in Smilde binnen de bebouwde kom. Evenals de noord-zuidroute in Beilen is dit een belangrijke schakel voor wandelaars, fietsers en auto’s. Ook moeten vele kinderen de weg oversteken om naar school te gaan.
  • De gemeente Midden-Drenthe doet mee aan de concessie 1000-laadpalen in Groningen en Drenthe. Vanuit deze concessie plaatsen we strategische laadpalen voor elektrische auto's bij openbare voorzieningen en grote parkeerterreinen. Ook plaatsen we openbare laadpalen op aanvraag van inwoners, forensen en bezoekers die geen eigen parkeermogelijkheid hebben. Zo werken we, samen met inwoners en bedrijven, toe naar een dekkend netwerk van openbare en semi-publieke laadpalen in de gemeente Midden-Drenthe.
  • Samen met de provincie en de andere Drentse gemeenten blijven we het Regionaal MobiliteitsPlan doorontwikkelen.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

Lasten

6.751.338

100,0 %

Baten

163.971

100,0 %

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 08:57:34 met de export van 10/18/2022 16:11:48