Communicatie is maatwerk
Uitgangspunt voor al onze communicatie is maatwerk en verbinding met de inwoners. De belangrijkste doelgroep wordt gevormd door onze inwoners. Maar dat is geen uniforme doelgroep. In de praktijk bepalen we elke keer wat de kenmerken van onze doelgroep zijn en passen onze communicatie daarop aan, om zo maximale verbinding met de doelgroep te bereiken. Daarbij hebben we de beschikking over een breed scala aan middelen: van diverse vormen van drukwerk en bijeenkomsten tot verschillende digitale kanalen. In veel gevallen zetten we ook een mix van deze middelen in.
Communicatieplan en -aanpak
In het bestuursakkoord heeft het college vastgelegd dat in de tweede helft van 2022 een compact communicatieplan wordt opgesteld om de communicatie robuust te maken. De communicatieaanpak moet toekomstbestendig zijn en in deze bestuursperiode tot concrete resultaten leiden. De vertaling van het communicatieplan naar een communicatieaanpak wordt in 2023 opgepakt.
Nieuwe website
In de Visie op Dienstverlening is vastgelegd dat we zoveel mogelijk diensten digitaal aanbieden. Ook de gemeenteraad heeft in het raadsprogramma de ambitie uitgesproken dat we een ‘prima website’ hebben. Om die beide doelen te bereiken zijn in 2022 de voorbereidingen getroffen voor de overgang naar een nieuwe website. Daarbij is niet alleen gekeken naar de website zelf, maar ook naar de organisatie áchter de website. De nieuwe website mét de organisatie om deze website te onderhouden, worden in 2023 gelanceerd.
Participatie
Participatie vanuit de samenleving blijft belangrijk. Dat heeft ook consequenties voor de inzet van communicatie bij diverse grote en kleine projecten. Participatie gebeurt fysiek en online. De manieren waarop dat gebeurt, zijn voortdurend in ontwikkeling en we zorgen ervoor dat we bij de ontwikkelingen aansluiten. Daarbij houden we voor ogen dat verschillende doelgroepen in de gelegenheid moeten worden gesteld om te kunnen participeren.